onsdag 30 januari 2013

Luxation

Hur är det möjligt att en hamburgare kostar 25 kr?




Och ett par käcka solglasögon kostar över 2000 kr?





Det ena är från ett liv som upprätthåller ett annat liv.
Det andra är plast, från olja, som utarmar jordens resurser.

När jag köper en hamburgare så köper jag mat. (Nåja skräpmat kan vi väl vara överens om. Som dessutom ger en medelsvensson dåligt samvete för att man ju är vad man äter och skräp vill man ju inte vara.)
När jag köper solglasögonen så köper jag drömmen om en glamorös tillvaro. Dyrt.
Den här bubblan vi har skapat och trivts ganska bra i börjar göra mig obehaglig till mods.

Och produktionskedjorna för båda produkterna är ungefär lika långa så det ena är inte mer eller mindre krångligt att tillverka än det andra.
Men hamburgaren kräver att vi dödar en levande varelse. Det kräver inte solglasögonen.
Ändå är det dem vi kan tänka oss att betala dyrt för.

Ändå, har inte alla på vår jord råd att äta sig mätta.
Hur fan går det här ihop?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar