torsdag 26 oktober 2017

Chariots of fire

Darra månde männen som står med byxorna nere och snorren i hand.
Världen har skiftat.
Åtminstone i teorin.

Kanske är det här det tillfället då kvinnorna helt plötsligt bara brände förbi på ytterspår och...


via GIPHY

...Alexander Bard ba': WTF? Det är ju inte såhär världen är konstruerad, har jag ju sagt!

Kanske rör vi oss mot en värld där kvinnor, gamla som unga, inte längre automatiskt rationaliserar bort tveksamt manligt beteende och med kraft måste tvinga sig själva att omvärdera det de varit med om för att inse att det inte var ok, det som hände.
Va, har jag?
Jamen, du berättade ju för mig om hur du var tvungen att springa ifrån den där snubben som inte lämnade dig i fred vid korvmojen och lura bort honom genom att ta fel ingång och springa ner i källaren som var låst och smyga upp i din egen portgång.
Jamen, du berättade ju för mig hur du lyckades ta dig ut ur den där bilen genom att få hans förtroende att sitta och leka med fönsterhissen och sen klämma dig ut genom bilfönstret och tokspringa som en galning.
Jamen, du berättade ju för mig om den där killen som bara INTE gav sig när ni övernattade tillsammans ett helt gäng på annan ort och du löste problemet genom att byta sovplats och tränga ner dig i din tjejkompis säng.
Jamen, du berättade ju för mig att om du dör, så kommer åtminstone jag att veta vem som gjorde det.
Nämen, det hände ju ingenting?

Kanske rör vi oss mot ett samhälle där unga kvinnor inte längre översköljs av förmaningar om hur de ska bete sig, vara klädda, tänka på, för att inte råka illa ut.
Där förmaningarna i stället riktas till de unga männen: lägg inte ut lättklädda bilder på din flickvän på nätet, drick inte för mycket så du hamnar i en situation där du inte kan avgöra om ni verkligen är överens, betrakta inte världen som ditt ostron där allt är ditt att bruka som du ser lämpligt.
Ett samhälle där även män fattar att dina rättigheter slutar där mina börjar.






Kanske slår patriarkatet tillbaka och stiftar sylvassa lagar för att omöjliggöra spridning av svineriskyldiga i sociala medier nu när #metoo har gått för långt. 
Näthat, schmäthat. En slyna är en slyna.
Men en gris förtjänar inte att bli kallad gris! 
Det är neurotiskt förtal!
Oddsen är i och för sig noll gånger pengarna att svinerianklagelser kommer att anses mycket mer allvarligt än hot om våld, hämdporr och allmän nätförföljelse av kvinnor ses som. Det går inte göra nånting åt. Tydligen.
Individens frihet!

Men, kanske rör vi oss mot en värld där den som får mest skit är den som faktiskt dabbat sig och inte den som påpekar det.

Oavsett om det gäller sexism eller rasism. Jag låter Noah förklara. 



Det går alltid hoppas.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar