måndag 14 januari 2013

Alltså, USA

Vad är det för fel på dem?
Nu beslutas det att personal i skolor, i nån stat jag glömmer vilken, ska bära vapen för att förhindra skolskjutningar att inträffa.
Förhindra. Skolskjutningar. Att. Hända.
Visst, visst det logiska att göra då är ju att se till att det finns fler vapen att få tag på i närheten av en skola.
INUTI en skola.
Kommer ju verkligen att minska sannolikheten för nya tragedier.

USA vänder ut och in på sig för att hitta orsaken till att dessa skolskjutningar äger rum i deras land.
Säkerligen har det att göra med våldsamma filmer och datorspel.
Eller kanske någon skramlig musik som framkallar mordiska instinkter.
För titta, alla som begått dessa vedervärdiga brott har ju lyssnat på skramlig musik, sett mycket film och spelat våldsamma datorspel. I flera timmar i veckan säkert.
Så då måste det nog bero på det.
Det måste vara därför de tar med sig skjutvapen till en skola i närheten och mördar barn och vuxna.
Jo, visst kan det vara så.
Absolut.
Man kan se ett samband.
Det kan man göra.
Låt mig säga så här;
Alla homosexuella jag känner eller har haft kontakt med har eller har haft katt.
Så jag skulle kunna hävda att det verkar finnas ett samband mellan din sexuella läggning och katter.
Så. Skaffa inte katt om du inte vill bli homosexuell*.

Tror jag att USA är ensamma om dessa unga herrar som begått dessa brott?
Nej.
Tror jag att det finns instabila, våldsfixerade, arga unga män som gillar skramlig musik, våldsamma filmer och datorspel som har samma impuls att döda folk på sin skola eller i sin närhet?
Ja. I mängder. I alla länder.
Tror jag att dessa unga herrar skulle utföra samma brott om de fick möjlighet?
Absolut.
Men i de flesta länder, USA undantaget, får arga unga män inte tag på annat än köksknivar eller möjligen ett järnrör och klarar inte av att döda massor med folk på bara några minuter.
Både järnrör och knivar kräver också att man måste komma sitt offer väldigt nära och hålla på ett tag innan de dör.
Lite jobbigare det, än att bara panga på nån på avstånd.
Skulle jag tro.
Jag vet inte, jag har aldrig provat.
Till och med den där galningen i Norge var tvungen att ta droger för att klara av att utföra sitt ohyggliga dåd som han dessutom planlagt i åratal.
Och hade han inte haft tillgång till skjutvapen och sprängmedel så hade nog även han fått kalla fötter eller åtminstone svårt att hinna med så många.

Det sägs nämligen att det är väldigt svårt att döda en annan människa.
Att faktiskt ta ett liv.
Att det inte faller sig naturligt för oss.
Hur svårt man än har att tro det.

Men förmodligen skulle Norgegalningen ha gått loss på nån folksamling i sin närhet betydligt tidigare om det inte var så att det krävdes lite planering för att kunna få tag på skjutvapen och ammunition och han hade kunnat agera på impuls.
Nu hann han ju putsa lite på sitt motiv också.
Så att han inte bara skulle verka som ett sorgligt patetico som mördar folk för att känna sig bättre själv.
Trodde han.

Hur som helst känns det som att vem som helst borde kunna räkna ut att arga unga män och skjutvapen inte är en bra kombination.
Till och med USA.
Men jag skulle inte hålla andan.




(*Nu menar jag ju inte på allvar att du blir homosexuell om du skaffar katt. Jag menar inte ens att alla homosexuella har katt. Däremot har alla homosexuella jag känner katt. Men det är ju inte samma sak. Alls. En del av dem har hund också. Faktiskt.)

** Du blir inte massmördare för att du sett våldsamma filmer, spelat våldsamma datorspel och lyssnat på skramlig musik, det är det många som gör utan att mörda någon för det, men om du är massmördare så är det troligt att du har sett mycket våldsamma filmer, ofta spelat våldsamma datorspel och kanske till och med lyssnat på skramlig musik. Av nån anledning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar