lördag 8 december 2012

Köp en spade till

Det känns inte helt tryggt att Sveriges mest kritiska samhällsfunktioner finns i en stad som stannar och slutar fungera av två decimeter snö i flera dagar.
Det inger inte förtroende.

Varje stockholmare bör åläggas det striktaste ansvar att se till att ens personbil inte försvårar snöröjningen, precis som alla andra svenskar i alla andra städer, annars, böter.
Detta kan enklast ske medelst snöskottning.
Med en spade.
Eller snöskyffel.
Varje bostadsrättsförening, hyresvärd och fastighetsägare bör tillhandahålla minst en snöskyffel för sina bostadsinnehavare, kanske till och med två.
Utöver detta bör även var bilägare investera i en liten snöskyffel att förvaras i bagageutrymmet tillsammans med reservdäck, varningstriangel och nöd-domkraft.
Detta kan, om inte annat, visa sig vara klokt inför vinterns resor till fjällvärlden där det ju som bekant allt som oftast finns snö.
Mer än två decimeter dessutom.

Låtom oss leka med tanken att vi i veckan, förutom snöfall i Stockholm, även ställts inför en nationell katastrof, Estonia och Tsunamin i nära åtanke, vad hade då hänt?
Hur hade vår katastrofberedskap i Sverige kunnat fungera om de som är ansvariga för detta inte kunnat ta sig till jobbet?
Och väl där varit tvugna att sätta in alla nationella resurser i huvudstaden?
Jag menar bandvagn liksom...
När man sätter in bandvagnar i övriga landet för att kunna undsätta nödställda så har det kommit någon meter snö och det skulle ta dagar att ploga, vilket man förövrigt sätter igång med genast. Dessutom utrustar man sina ambulanser med dubbdäck inför vintersäsongen. I Norrland har de till och med tillgång till snökedjor ifall det verkligen skulle knipa.
Men det är klart i Norrland försöker man väl först med traktor och plogar medan man lix är igång innan man ger sig på bandvagnarna...

Det är också lite underligt att Norrlandstågen verkar kunna gå någorlunda utan problem även vintertid medan detta helt förlamar tågtrafiken i södra Sverige. Visst, visst det är betydligt högre frekvens av tåg i söder, men det måste ju även vara en helt annan sorts tåg som trafikerar rälsen där?
För att inte tala om att rälsen i sig måste vara tillverkad av något helt annat material än i Norrland?
Men jag vet inte.
Det kanske är så?

Min bil är inplogad och övertäckt av snö!
Jaha? Skotta fram den då, den exploderar inte av snön kan jag lova dig.
Oj, det är snö på spåren, vad ska vi göra?
Well, ni skulle kunna sätta en plog längst fram på loken. Jag har hört att det är effektivt.
Bussen bara sladdar i snömodden och får inte fäste!
What to do, what to do?

Första gången jag besökte Jönköping på vintern hamnade jag efter en plogbil på väg in till stan från flygplatsen.
Det låg ca två centimeter slask på vägbanan, något som inte ens skulle ha bedömts som anledning nog att dra ut plogbilen i Norrland, här skulle man kallt ha räknat med att trafiken smält slasket istället, men i Jönköping skulle det plogas.
Har du nån gång mött en plogbil efter E4 i Norrland så vet du att det går undan, de kör lätt i 90 knyck på vanlig landsväg, ännu fortare på motorled.
I Jönköping gick det 30 km/h.
På motorvägen.
Snacka om trafikpropp.

Man ska ha respekt för snö, kyla och vinter, det är svårt att överleva utan värme och fungerande kommunikation.
Men det är ju inte giftormar man hanterar precis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar