torsdag 15 november 2012

Om det går som en anka

Och ser ut som en anka, så är det nog en anka.

Problemet är inte att SD's väljare inte förstår att att partiet är främlingsfientligt, islamofobiskt, homofobiskt och misogynt utan ATT de gör det.
Och håller med.

De ser sig omkring i samhället och gillar inte vad de ser.
Gör en ytlig analys av läget och griper tag i den förklaring som verkar enklast, mest handlingskraftig och tydligast.
Och ställer minst krav på dem.

Ända sen SD valdes in i Sveriges riksdag har jag haft problem med att förstå mig på hur deras väljare tänker.
Jag kan inte för mitt liv begripa varför de anser att SD's hatpolitik är rätt väg att gå.
Kan inte sätta mig in i tankegången för den saknar, för mig, all rim och reson.
Jag saknar helt enkelt förutsättningar för att förstå det eftersom jag tycker att om man tänker efter ens ett enda litet uns så skulle man förstå att det är skitsnack och inte löser ett förbannade dugg. Egentligen.

Min fördom om SD's väljare  är att de är som som han som försöker sig på släktenforskning i Klungans föreställning "Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter."
Han gillar inte sin livssituation och har snappat upp att han egentligen inte skulle behöva ha det så.
Han vill göra något åt det och tänker att han ska ta reda på varför han är där han är men saknar rätt verktyg för att göra just det.
Han vet nästan hur man gör.
Men lyckas inte.
Och blir än mer frustrerad.
Som en tvååring i trotsåldern.
"Jag kan inte förklara vad jag vill och kan inte få besked om hur jag ska lära mig att göra det som jag inte kan förklara att jag vill och blir skitarg när du inte fattar vad det är jag vill som jag inte kan förklara!"

Man kan inte möta den växande fascismen genom att tro att de som faller för den inte förstår vad de har fallit för.
Kanske måste man klä av resonemangen de för på ett väldigt vältaligt sätt och säga:
"Men konsekvensen av det du säger nu är ju att en del människor är mer värda än andra och var det inte det du var så arg på? Att det verkar som om andra är mer värda än du och hur du än jobbar och sliter så får du inget brejk?"

Men jag saknar som sagt förmågan att förstå hur de tänker.



Här finns en intressant artikel att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar