onsdag 21 november 2012

Lite rasism ska väl en demokrati tåla?

Nej, en demokrati tål faktiskt ingen rasism alls eftersom det helt går emot den grundläggande idén om allas lika värde, det, som är plattformen varpå demokratin vilar.

Demokratins hjärta säger inte bara att det är den egna nationens medborgare som är lika mycket värda utan alla människor, överallt, i hela världen.
Och är det nånting som går igen i världens alla religioner så är det principen att vi alla har ansvar för alla andra. Sen att många har valt att tolka det som att de måste omvända alla andra som inte delar deras religiösa övertygelse till sin egen religion för att få ta del av det ansvaret, det är något helt annat.

Det här är inte ditt land, det är mitt, sätter fingret på en djupt mänsklig egenskap som faktiskt bottnar i vårt djuriska ursprung, revirtänkandet.
Det här är MITT revir och här har du inte att göra om jag inte vill ha dig här.
Det här är ett bra revir med gott om mat, vatten och naturtillgångar, jag vet det och därför tänker jag försvara det på alla sätt jag kan.
Och dig vill jag inte ha här. För det här är MITT.

Men vi är inte längre djur. Vi ser oss själva som högtstående människor med förmåga att ställa oss över våra djuriska instinkter.
Och redan i sandlådan lärde vi oss att det inte är bra att vara egennyttig.
Eftersom vår framgång som art beror på vårt samarbete. Att vi tillsammans ser till så att alla har nog att äta, en eld att värma sig vid och skydd för faror.
Men nånstans på vägen fick vi för oss att det var andra människor som utgjorde det största hotet.
Eftersom vi inte ville dela med oss av det goda. För det var VÅRT.
Så blev vi revirtänkande flockdjur.
Och där är vi fortfarande.
Tydligen.

Men nu vänder vissa av oss sig mot vår egen flock, till medlemmar vi bjudit in och tagit emot och därigenom gett dem exakt samma rätt till allt som vi betraktar som vårt och säger, nej, vi ändrar oss, vi har mer rätt till detta än vad ni har, för att vi har mer rätt till detta än vad ni har.
Och är man Sverigedemokrat säger man också, men jag har inte gått med på att vi ska bjuda in nån! Jag har inte gått med på att de inbjudna ska ha samma rättigheter som vi! Det har jag inte gått med på! Och eftersom jag inte har gått med på det så är det inte ditt!
Det är mitt! Och jag har mer rätt än du att bestämma att det är så för det har jag! För jag har valt mitt ursprung mycket bättre än du! Och då behöver jag inte bry mig och den här överenskommelsen alla andra har gjort runt i kring mig för den har jag inte gått med på!
Svårt vara flockdjur med revirtänk i ett civiliserat, demokratiskt samhälle där majoriteten bestämmer.
Men de försöker, de försöker.

För demokrati är egentligen inte vad de vill ha.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar