måndag 26 november 2012

Den som sare han vare.

Ingen människa tycker om att bli kallad okunnig.
Men SD's anhängare är just det, okunniga.
Det går inte att komma ifrån.
Och det är det som gör det så förbannat svårt att bemöta dem på ett effektivt sätt.
För man vill ju säga: Du förstår ju inte hur världen fungerar!
Och möts då av: Det gör jag ju för fan visst! Det är du som inte fattar hur det ser ut och vad som kommer att hända!
Man vill skrika: Men du tittar på fel saker och använder makroperspektiv när du borde använda mikroskåp och mikroskåp när du borde använda makroperspektiv! Du blandar ihop det!

Dessutom använder de sig av nåt slags ickeargumetation som gör att man får lov att reda ut deras hoptjorvade argument i evigheters evighet istället för att kunna förklara sin egen ståndpunkt.
Läs kommentarerna till denna krönika i Aftonbladet så förstår du vad jag menar.
Till exempel ställs frågan där: På vilket sätt drar SD alla invandrare över en kam?
Vilket skulle ta forever att svara på.
För man vill svara på det och inte bemöta det med: På vilket sätt drar INTE SD alla invandrare över en kam?
Vilket man kanske borde.
Man faller på eget grepp.

De kräver att jag ska förklara mig. Och man måste börja med att förklara de enklaste begrepp och självklarheter som hur demokrati fungerar och att vi är en och samma art och så vidare för att överhuvudtaget kunna komma någonstans.
Eftersom de inte riktigt verkar ha kläm på det.
Det vill de inte lyssna på för då har jag "inte svarat på frågan" och vill "förtiga sanningen".
Vad är det för jävla sanning som förtigs?
Att det är skillnad på folk och folk eller?
Bite me.

SD verkar ju inte ens förstå konsekvensen av sin egen politik, sina egna förslag och motioner.
Det här är en bra och tydlig beskrivning av vilka konsekvenser SD's politik skulle få i realiteten.
Det är ingen dystopi eller jo, det är det men det är också en beskrivning av hur det faktiskt skulle bli om de fick igenom sina idiotier.

Men visst, jag erkänner villigt att jag inte förstår mig på deras tillvaro, deras perspektiv, att jag inte ser det de ser. Jag är okunnig om detta. Absolut.
Men.
Jag tycker de har fel och gör fel analys.
De tycker jag har fel.
Min analys kräver att de läser på först.
Deras analys kräver att jag blir dum i huvvet.
Därom tvistar icke de lärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar